Saturday, March 5, 2011

drinks~

mari kenal a.ba.ta.tha..

nak kenal minuman-minuman yang mampu membuat tekak anda terasa..ummphh..

gtue sekali efeknya kan..:D


LASSI

*minuman dari jus bercampur yoghurt

*jadi secara tak langsung lassi nie jugak ada kandungan tenusu dalam kandungannya...


KI CHAI PING

*actually,minuman nie sama la jugak macam air limau..cuma ditambah buah asam boi je kat dalam air nie..

*yang specialnya,kalau kita order air ne kat semenanjung,diorang mesti tak akan faham laa..sebabnya yang dla tahu,minuman nie dengan nama dia ki chai ping hanya terdapat di Sabah.

*air limau ne juga berperanan untuk membuang toksin dalam badan dan rasa masamnya pula dapat menghilangkan racun-racun di dalam tubuh tau!


CENDOL

*Ramuan asas cendol terdiri daripada santan, jeli hijau, ais and gula melaka. Selain daripada bahan asas ini, cendol boleh ditambah bahan lain seperti kacang merah, pulut, jeli hitam, dan jagung.

*Bahan utama cendol iaitu jeli hijau dibuat dari tepung beras yang dicampur dengan air jernih daripada mendapan kapur sirih.

*tapi,dinasihatkan agar tak mengambil cendol dalam kuantiti yang banyak kerana terdapat kandungan santan yang boleh dikira agak merbahaya untuk kesihatan tubuh badan.


KOPI

*orang selalu fikir yang negatif tentang kopi,kononya kopi memberi pelbagai kesan negatif kepada badan..kalau diambil dalam kuantiti yang berlebihan,ya!Kopi sebenarnya mengandungi asid klorogenat (chlorogenic acid) yang bersifat antioksidan dan dapat mencegah diabetes.

*sekarang nie kopi ada macam-macam jenama..contonhya,kopi fatt choy(kopi tenom),nescafe(paling HOT dalam kalangan budak-budak yang tengah belajar),ada lagi kopi janda laa(wow, ada jugak ye),kopi radix..and sebagainya laa..banyak sangat pengeluar kopi kat malaysia nie...:)


TEH

*teh..paling dla minat antara semua nie..^^

*teh cina antara minuman yang paling baik untuk kesihatan

*"teh membuatkan saya lebih relaks".."teh mampu menurunkan berat badan saya".."teh dapat mengeratkan hubungan"...haha..iklan sekejap...tapi betul. nie semua antara manfaat teh.


AIR MASAK

*dikenali juga sebagai air kosong..tidak mengandungi apa-apa warna...K.O.S.O.N.G.

*Bonda pengetua,Puan Hjh.Rossminah pernah berpesan kepada anak-anak muridnya,katanya, "selepas bangun je dari tidur,minum terus air kosong..ia dapat mempercepatkan proses pembersihan dalam badan"..bila dalaman dah dibersihkan awal-awal pagi,proses pembelajaran pun menjadi mudah..takde laa asyik-asyik minta kebenaran kat cikgu nak pi tandas..tq bonda..:)

No comments:

Post a Comment