Saturday, March 12, 2011

menguak kabus

alhamdulillah..satu lagi pelayaran hidup telah dla tamatkan..tapi yang ne xlama..sekejaap aje..ada 14 bab kehidupan je dalam novel ne..

tapi tajuk dia tue kan macam perumpamaan ne..

"masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang lembu MENGUAK"..


ne versi jawi..dla baca versi rumi^^

perumpamaan ne membawa maksud seseorang perlulah menyesuaikan dirinya walau kat mana pun dia berada..kalau kat malaysia,buat cara orang Malaysia...gtue la seterusnya...npe jadik cikgu b.m. ne??..:/

novel ne mengisahkan kehidupan Dahlan, seorang pelajar Tingkatan 4 yang baru di salah sebuah sekolah berasrama penuh kat malaysia nie..

tapi,pelbagai konflik kehidupan muncul apabila Dahlan pulang ke rumah untuk kali keempatnya untuk bercuti...orang biasa cakap balik bermalam..tol x??

gelaran papa kini telah bertukar menjadi walid dan mama telah diganti dengan gelaran ummi..itu semua diatas kehendak walidnya...segala potrait yang digantung di dinding-dinding telah diganti dengan ayat-ayat suci al-quran...dan permintaan walidnya kini mampu menyesakkan pemikiran Dahlan..

dia diminta untuk berhenti dari sekolah asramanya itu dan disuruh untuk berpindah ke sebuah sekolah pondok di Kelantan...apa sebenarnya tujuan walidnya itu??..dia semakin bingung apabila walidnya kini sentiasa berserban..dan juga sentiasa mengimami jemaah di rumah..sebelum ini dia tak pernah melihat keadaan walid seperti ini..perubahan telah berlaku dengan mendadak setelah kehadiran seseorang bernama Ustaz K.

bertambah pening lagi bila Dahlan mengetahui yang walidnya telah bercerai dengan umminya dengan talak 3 dan kini berkahwin dengan Ustaz K.Adik-adiknya kini tinggal bersama datuk dan neneknya di Klebang Besar, Melaka.

.......ending

Dahlan mengambil keputusan untuk meneruskan pengajian di sekolah swasta dalam aliran sains sementara meneruskan pengajian ilmu agama di sekolah pondok Sg. Tapah serta menguruskan adik-adiknya yang tinggal bersamanya di pondok...dan berjanji akan menguruskan sekolah pondok tersebut pada masa akan datang...

*******

hujan mula menyuakan diri..8.9 skala ritcher di Jepun semalam mampu membuatkan dunia kembali menggegar dengan tsunami yang kelaparan dan sentiasa menanti mangsanya.NGAPP!!


dla sentiasa berdoa akan keselamatan semua orang apatah lagi untuk keluarga tersayang dla...insyaallah..semuanya akan jadi seperti biasa~

No comments:

Post a Comment