Thursday, February 3, 2011

gong xi fa cai

ni hao maa...selamat tahun baru cine 2011 ^^

waa..kejap da tahun baru cina..pastu pas nie nak sambut maulud nabi daa...

malaysia ne memang best..semua perayaan kena celebrate..so,,semua orang dapat baaanyak cuti..student skolah lae laa..bla cuti panjang..ada je macam-macam planning nak buat..tapi yang paling best buat homework last minute..ish3..memang teruk..but it is reality..;D

sekarang tengah buka mata ngan cj7..biasala..da hari raya..manyak celite cine jugak maa..manyak best jugak..tapi ini tahun ale sedey maa..xdapat makan yee sang cam tahun-tahun lepas..:(

ayah pagi-pagi lae da p jesselton point..nak p labuan..nak memancing with his geng laa..holiday kn..xpe2..nanti dapat makan ikan fresh2 lae..yeay:)

buah limau mandarin yang lisa bagi time p umah dya hari tue baru makan hari nie..hari neyh baru CNY kan..

time2 sekarang la kita bule dapat makan vitamin c banyak...da sumer kedai pon jual berkotak-kotak buah limau..waa...bagus nyer..

kat rumah ne da ada kotak ke-4 da buah limau..memang banyak.

ap yang best pasal limau nie??..

Buah oren @ limau nie adalah sumber terbaik bagi vitamin C dan juga flavonoids. Sebijik buah oren yang seberat 130 grams boleyh menyediakan hampir 100 percent daripada keperluan vitamin C dalam diet kita seharian.

bila kita makan, buah oren nie menyediakan sumber fiber yang bagus dalam badan. Tau tak yang kat buah limau apabila kite kupas kulit, yang warna putih kat kulit die tue adalah ALBEDO... Albedo nie mempunyai khasiat tinggi dengan bioflavonoids dan juga anti-cancer agents.

Tambahan lagi, buah oren nie juga adalah sumber yang baik kepada vitamin A, asid amino, beta-carotene, kalium, asid folic, kalsium, iodine, phosphorus, natrium, zink, mangan, klorin dan juga zat besi.

tue la serba sedikit pasal buah limau ne..alhamdulillah...

dalam masyarakat cina..limau ne melambangkan kekayaan..thats why dorang mesti ada limau kat umah..lagi banyak lae kaya..huu...

sedapkan..manis lae(kalo kupas dapat yg manis laa..)

lastly..tuk kaum cina in malaysia n in the world...
GONG XI FA CAI^^

No comments:

Post a Comment