Sunday, February 6, 2011

terUJA..

sangat teruja hari nei..hee..

betulke tue arr citer Paris Hilton masuk Islam??...wallahua'lam.

tapi kalo betul baguslah kn..laepun ikut citer..p.h. ne dya nak tukar nama 'tahirah' yang maksud dya 'pure' pas nie..


JEDDAH - Saudi Arabia - Former American socialite, Paris Hilton has converted to Islam, her spokesman, Ian Brinkham, has revealed to CBS news.

"She has been toying with the idea for quite a while now and when she was imprisoned at Century Regional Detention Facility in 2007, she encountered a few people who had already converted," Mr Brinkham said.

By converting to the Muslim faith, Paris Hilton has decided to shun her old life as a celebrity skank.

Speaking from an Islamic study retreat in Jeddah, she said: "I have now found total peace in my life. Before, I used to be known as an STD-ridden streetwalker , a 'hoe' and a person of loose morals, but now, things have changed. Allah be praised."

Hollywood Jihad

Ms Hilton plans to return to Los Angeles next week to start her own Islamic school in the middle of Beverly Hills.

"Forget Scientology or Kaballah. This is the religion to be in now. I'm not going to be wearing a piece of red string on my wrist or walk around like a robot talking to Xenu. Islam is the new must-have religion. and I'm going to spread the word of the Koran to everyone," an excited Paris Hilton said.

Paris Hilton also plans to change her name to 'Tahirah' which means 'Pure, chaste' in Arabic. Her Islamic school will open in July and is set to become a popular Hollywood spiritual haunt for many celebrities.


SUMBER: Paris Hilton Converts to Islam *

haa..camtue la citer dya..
harap-harap betul laa..n kalo betul,bertambah lae umat islam kat dunia nie..insyaAllah..

**************************

hari nie tibe-tibe je nak terpikir pasal 'natrah'..bukan natrah mak kelas delta dulu..;)

tapi pasal natrah yang pernah menjadi isu hangat pada suatu masa dulu...

citer neyh da lama..tapi baru hari nie nk tahu secara serius...cam spesel plak..

sinopsis natrah::.

Suatu ketika dahulu, seorang gadis keturunan Belanda Natrah telah diambil sebagai anak angkat dan dibela oleh keluarga Muslim dan diberi nama Natrah. Tiada siapa dapat menyangka hasrat murni ini akhirnya telah menimbulkan isu rusuhan yang berbaur sentimen agama dan warna kulit. Siapakah Natrah dan bagaimanakan perkara ini boleh berlaku?

Bagi meneruskan lagi komitmen Astro dalam memperkukuhkan nilai-nilai sejarah di kalangan rakyat Malaysia, Astro Prima dengan bangganya membawakan sebuah lagi kisah sejarah dalam bentuk dokumentari yang berjudul Suatu Ketika…Natrah.

Natrah atau nama sebenarnya Bertha Hertogh gadis keturunan Belanda yang berumur 13 tahun telah diambil sebagai anak angkat dan dibela oleh keluarga Muslim. Tercetusnya kontroversi apabila Natrah dipulangkan kepada keluarga sebenar sehingga menimbulkan isu rusuhan Natrah di Singapura pada tahun 1950. Rusuhan ini berlaku akibat berbaur dengan sentimen agama dan warna kulit. Masyarakat Islam di Tanah Melayu dan Singapura kecewa Natrah akan dimurtadkan.

Natrah telah diserahkan untuk dipelihara oleh Che Aminah Mohamad ketika Zaman Penjajahan Jepun oleh ibu kandungnya, Che Aminah yang kemudian membawanya lari ke Borneo untuk menyelamatkannya dari seksaan Jepun. Sejak itu, Natrah dibesarkan oleh Che Aminah dan bukan ibu kandungnya. Ketegangan mula meruncing ketika Mahkamah Tinggi Singapura mula mengubah keputusannya yang mana pada mulanya Natrah diserahkan kepada keluarga Belandanya, kemudian Natrah dipulangkan semula kepada Che Aminah atas dasar kemanusiaan.

Natrah merupakan perbalahan antara dua agama, dua budaya dan dua ibu. Dokumentari ini menceritakan tentang Natrah dan bagaimana kisahnya menjadi punca rusuhan terburuk pernah berlaku di Singapura. Kisah Natrah dikahwinkan dengan Cikgu Mansor Adabi secara nikah gantung, kehidupannya di Belanda dan kesudahan hidupnya yang menyedihkan.


Menurut Encik Nizam Sani, Pengurus Saluran Astro Prima berkata, “Dokumentari Natrah ini telah diberi garapan dan penyelidikan yang sangat teliti oleh para penyelidik dan produksi agar hanya fakta-fakta yang tepat sahaja disampaikan melalui dokumentari ini.

Dokumentari ini juga amat istimewa apabila kami berjaya mendapatkan temubual bersama waris-waris terdekat Natrah tentang kejadian yang berlaku.”

Dokumentari berjudul ‘Suatu Ketika…Natrah’ membekalkan kelengkapan tanggapan tentang Natrah dan Mansor melalui petikan temubual bersama kawan rapat Mansor Adabi, Joe Conceiciao. Selain itu, terdapat juga petikan temubual bersama Rokayah Yusof, cucu kepada Che Aminah Mohamad yang menceritakan kisah hidup Natrah bersamanya.

__panjang jugak kan sinopsis dya..here are some pics about her..




best plus sedih pun ada gak bile baca kisah nie..T.T

******************

hari nie adeq2 da balik p asrama depa..tinggal fozan lae..
esok baru balik tuk daftar form 4..
da kurang balik orang lam umah..

berharap semua yang kena rancang berjalan lancar...
insyaAllah~

No comments:

Post a Comment